Całodobowo 602 390 231

Najczęściej omawianymi zawodami dotyczącymi branży pogrzebowej jest balsamista lub tanatokosmetolog. To właśnie ich praca jest tak chętnie ukazywana w filmach i serialach. Należy jednak pamiętać, że do sprawnej organizacji i bezbłędnego przeprowadzenia ceremonii ostatniego pożegnania potrzebne są również inne osoby. Jakie?

Mistrz ceremonii świeckiej

Inaczej mówca pogrzebowy albo celebrans. Chociaż nazwa najczęściej dotyczy świeckich ceremonii, warto podkreślić, że mistrz ceremonii może występować w duecie z duchownym danego wyznania. Praca mistrza lub celebransa jest dużo bardziej złożona i nie ogranicza się jedynie do wygłoszenia mowy pogrzebowej. Na początku taka osoba kontaktuje się z rodziną, aby poznać życiorys zmarłego, który jest następnie odczytywany podczas ceremonii. Ponadto przygotowuje prezentację multimedialną razem ze zdjęciami, a nawet może być odpowiedzialna za odtwarzanie muzyki, jeżeli ta nie jest grana na żywo. Mistrz ceremonii świeckiej musi znać obyczaje różnych religii i kultur, aby podczas pogrzebu nie znieważyć rodziny i przyjaciół zmarłego. Co więcej, musi wykazywać się nienaganną dykcją, empatią oraz zdolnościami krasomówczymi.

Żałobnik (grabarz)

Coraz częściej odchodzi się od znanego nam, i raczej nie zawsze dobrze kojarzącego się słowa „grabarz”. Do jego zadań w bardzo podstawowym tego słowa znaczeniu należy wykopywanie, a następnie zasypanie grobu. Jego praca jest jednak dużo bardziej zaawansowana. Żałobnicy obsługują ceremonię w kaplicy, na cmentarzu, są często odpowiedzialni za transport ciała oraz niesienie trumny. To niezwykle cenna osoba w każdym zakładzie pogrzebowym. Najczęściej ogłoszenia o pracę „grabarza” znajdziemy na stronach urzędów pracy, a poza prawem jazdy nie będzie tutaj potrzebne żadne kierunkowe wykształcenie. Istotna będzie jednak nienaganna prezencja oraz umiejętność zachowywania się w poważnych sytuacjach.

Pracownik biurowy

Pracownik biurowy pełni bardzo odpowiedzialną rolę, ponieważ najczęściej będzie to pierwsza osoba, z którą zetknie się rodzina przychodząca do zakładu. Umiejętność radzenia sobie z taką sytuacją, jak i zdolności interpersonalne będą zatem kluczowe w tym zawodzie. Ponieważ praca ta polega na administrowaniu zakładem, konieczne będą również umiejętności organizacyjne i znajomość prac biurowych. To właśnie taki pracownik będzie kontaktował się z zarządcą cmentarza, dbał o porządek w dokumentacji i fakturach. 

Zarządca/administrator cmentarza

Warto pamiętać, że tego rodzaju zawód to nie tylko praca za biurkiem. Zarządca lub administrator cmentarza będzie również działał w terenie. Do jego zadań należy wytyczanie miejsc pochówku, prowadzenie dokumentacji, pobieranie opłat za miejsca grzebalne, ale również nadzór nad salą pożegnań lub kaplicą. To właśnie z nim będzie kontaktował się zakład pogrzebowy. Zarządca zajmie się wydawaniem zgód dotyczących ekshumacji, ale również spraw bieżących na mniejszą skalę, czyli np. weryfikacją, czy dany grób jest opłacony. Jest to odpowiedzialna, chociaż mniej ekscytująca praca.